Tuesday, April 1, 2008

Tip 4

Jenis organisasi atau syarikat tempat kita nak bekerja penting kepada kita. Kena ambil inisiatif untuk kenal 'company' kita. Dalam negara kita ini, jenis 'company' akan membawa budaya koporat (corporate culture) yang berbeza. Orang Melayu ada kata 'masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak'. Jadi, untuk menyesuaikan diri dengan cepat, kita perlu tahu 'company' jenis apa sebenarnya kita sertai.

Budaya dalam GLC (Goverment Linked Company) berbeza dengan 'company' yang multinasional, begitu juga dengan syarikat milik individu atau umum, sama ada pemilikan terhad (sendirian berhad) atau tidak (syarikat berhad).

2 elemen yang ada dalam budaya korporat ialah nilai-nilai (values) dan amalan-amalan (practices). Lalu perkara-perkara yang berkaitan dengan peraturan dan etika, adab sopan dan penampilan (amalan-amalan) bergantung kepada nilai-nilai yang digunakan dalam syarikat tersebut. Nilai-nilai ini boleh sahaja merupakan kepercayaan agama, adat-adat dan kebiasaan.

Memakai skirt pendek dalam sebuah syarikat multinasional mungkin tidak merupakan satu perkara yang diluar kebiasaan, dan merupakan amalan yang dapat dihargai kerana mengikut perkembangan fesyen. Nilai yang digunakan adalah kemodenan, kesesuaian dan mungkin keserasian.

Tapi, perkara yang sama mungkin (sudah pasti sebenarnya) tidak dapat diterima dalam syarikat GLC yang kebetulan ramai anggotanya berbangsa Melayu dan beragama Islam. Standard untuk menentukan sesuai atau tidak pakaian tersebut tidak sama dengan standard yang telah digunakan dalam syarikat multinasional.

Jadi, jangan jadi 'bangang' dalam dunia sendiri!.

1 comment:

Anonymous said...

don...

mana lagi ko punya tips pengurusan, aku nak yang sempoi dan berkesan dan mendalam.

TRANSLATION