Wednesday, August 11, 2010

Mencari IV

Lelaki yang menentang hukum Allah S.W.T, tidak termasuk dalam golongan orang-orang yang lupa. Begitu juga lelaki yang suka berzina tidak masuk akal untuk menyesal dengan berkata, “Eh, lupa!”. Mereka adalah golongan terlampau, atas sebab sengaja atau tergoda dengan kekeliruan, fatamorgana. Dengan tazkirah, mereka boleh sedar keterlanjuran mereka dan mula bermuhasabah. Proses menerima tazkirah adalah titik mula untuk berubah, itu pun jika mendapat taufik dari Allah S.W.T.

“Bukanlah kewajibanmu menjadikan mereka mendapat petunjuk, akan tetapi Allahlah yang memberi petunjuk (memberi taufiq) siapa yang dikehendaki-Nya. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan Allah), maka pahalanya itu untuk kamu sendiri. Dan janganlah kamu membelanjakan sesuatu melainkan karena mencari keridhaan Allah. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan, niscaya kamu akan diberi pahalanya dengan cukup sedang kamu sedikitpun tidak akan dianiaya.” (QS Al-Bakarah, ayat 272).

Tazkirah sebagai hidayah dari Allah adalah satu langkah yang sangat bernilai namun kesudahan dari itu turut terletak dalam kuasa Allah S.W.T. Apa pun, tazkirah sudah berperanan. Entah macam mana, ada golongan yang tidak dapat menghargai tazkirah yang selalunya dilakukan dalam bulan Ramadan, sebelum solat tarawikh. Tindakan kerana lupa atau terlampau, tidak boleh dikenalpasti.

Muhasabah dan tazkirah tidak boleh dipisahkan. Lalu, jika kita mahu bermuhasabah, kita juga perlu menerima tazkirah. Muhasabah akan membawa kepada apa yang kita cari. Jika mahu mencari Islam tanpa menerima tazkirah akan memungkinkan kita keliru. Kekeliruan memerlukan tarbiyyah sebagai penghapus dirinya. Kekeliruan tidak akan pergi begitu sahaja tanpa dihalau. Jika terus dibiarkan bersarang dalam jiwa dan minda, kekeliruan akan berubah wajah kekal dengan sebagai iman. dikala ini, iman yang melekat adalah sesuatu yang berpunca dari kekeliruan dan bukan iman yang telah bersih. Inilah kejayaan fatamorgana, si syaitan-syaitan.

“Dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu benar-benar menghalangi mereka dari jalan yang benar dan mereka menyangka bahwa mereka mendapat petunjuk.”. (QS Az-Zukhruf, ayat 37).

Sebab itu, tahulah apa yang kita cari dan mesti menyediakan diri untuk tazkirah dan tarbiyyah. Janganlah berharap sesuatu yang baru akan kita temui jika kita tidak boleh dan tidak mahu menerima tazkirah dan tarbiyyah. Allah S.W.T wujud dan ada, mencari Islam akan mendekatkan manusia kepadaNya. Namun, syaitan juga wujud dan ada. Syaitan mengelirukan seperti fatamorgana. Syaitan akan menemukan manusia kepada sesuatu yang tidak cari. Mencarilah, walaupun kerja ini bukan satu yang mudah. Hasil mencari yang kekal hanyalah dari Allah S.W.T.

“Allah telah menyediakan bagi mereka surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar.” (QS At-Taubah, ayat 89).

No comments:

TRANSLATION