Monday, August 2, 2010

Mencari II


Allah berfirman: "Ini adalah jalan yang lurus; kewajiban Aku-lah (menjaganya). (QS Al-Hijr, ayat 41).

Tidak menasabah kita tidak tahu bahawa memang Islam sahaja yang benar. Namun, peranan berkesan fatamorgana telah lebih mengelirukan dari apa yang kita sangka kita tidak faham dan faham. Fatamorgana adalah pengeliru dan memang itu peranan pengeliru, maksud ayat Al-Quran menjelaskan kedudukan fatamorgana, pengeliru, dalam usaha kita mencari Islam. “Dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu benar-benar menghalangi mereka dari jalan yang benar dan mereka menyangka bahwa mereka mendapat petunjuk.”. (QS Az-Zukhruf, ayat 37).

Sangkaan kita, kita sudah dapat menemui Islam, sayangnya, Islam yang kita temui tidak sama dengan Islam yang dibawakan kepada manusia oleh para Nabi, yang diakhiri oleh Nabi Muhamad S.A.W. Lalu, ada dua jenis Islam yang kelihatan. Kedua-duanya dikelirukan ditengah-tengahnya oleh fatamorgana, yang dibawa oleh syaitan. Islam yang satu, tidak kesah jika ada orang perempuan tidak menutup kepala dan dada. Islam yang satu lagi, berkeras dan bertegas, wanita mesti pakai tudung dan menghina mereka yang tidak pakai tudung. Islam yang satu mengajar kita, tidak perlu campur tangan dalam isu-isu hak peribadi, dengan tidak memaksa sesiapa pun agar tunduk perintah Allah S.W.T. Islam yang satu lagi, mengajar tidak boleh dibiarkan individu yang terang-terang melanggar perintah kepada individu agar patuh kepada perintah Allah S.W.T. Islam yang satu, tidak kesah kalau kehidupan manusia tidak ‘terlalu’ mengikut peraturan yang telah ada dalam Al-Quran dalam semua perkara termasuk ekonomi dan politik. Islam yang satu lagi, Islam mesti memerintah. Yang satu, bercanggah dengan yang satu lagi. Kita tidak tahu apa yang kita jumpa sama ada itu adalah yang kita cari atau pun bukan.

“Wahai manusia, sesungguhnya telah datang Rasul (Muhammad) itu kepadamu dengan (membawa) kebenaran  dari Tuhanmu, maka berimanlah kamu, itulah yang lebih baik bagimu. Dan jika kamu kafir, (maka kekafiran itu tidak merugikan sedikitpun kepada Allah) karena sesungguhnya apa yang di langit dan di bumi itu adalah kepunyaan Allah. Dan adalah Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.” (QS An-Nisa, ayat 170).

Sering juga kita gantikan mencari, sama ada sengaja atau tidak, dengan perkataan Arab, muhasabah. Penambahan ‘ber’ selalu digunakan pada pangkal perkataan Arab, lalu menjadi bermuhasabah. Entah apa makna sebenar perkataan ini, muhasabah sering dirujuk kepada penilaian diri sendiri dan ditambah dengan kriteria istimewa, iaitu tidak menjaga tepi kain orang. Muhasabah menjadi satu alasan supaya kita tidak memperkatakan kesalahan-kesalahan orang lain, apatah lagi membincangkannya. Jadi, bermuhasabahlah!

No comments:

TRANSLATION