Saturday, August 8, 2009

MSU, Whitesnake & Full-Firing

Pertama, kumpulan ini dianggotai oleh lelaki. Walaupun begitu, ada juga golongan pelajar perempuan yang mendapat gelaran tetapi dari segi keahlian, mereka tidak ketara seperti MSU. Gelaran ‘full-firing’ adalah lebih baik dari gelaran masyarakat yang pernah digunapakai iaitu ‘burung hantu’. Macam mana pun, gelaran-gelaran ini biasanya ditujukan kepada individu tertentu.

Kedua, dia orang baik dari sudut akhlak Islam, study pun kebanyakkannya bagus. Yang jenis kepala masam ni, dah lah tak rajin sembahyang, study pun cukup-cukup je!. Mamat whitesnake atau MSU, tak kenal Iron Maiden dengan Metallica. Kumpulan Wizard, apatah lagi, mat rock pun tak pernah dengar! Rokok tak hisap, panggung wayang tak pernah masuk. Dulu-dulu, ada satu mat surau baru belajar tengok wayang, budak-budak suruh dia beli tiket. Tengok-tengok, dia belasah beli 1st Class untuk semua orang, sebab sebelum itu, dia tak pernah beli tiket wayang!!

Ketiga, dia orang selalu tersenyum.

Anyway, semua gelaran yang diberikan, pada pandangan aku, tidak disertai dengan rasa kebencian dan permusuhan. Ia cuma gantinama untuk memudahkan pengenalan kumpulan, sama macam, kumpulan Search, Lefthanded atau Gersang. Tapi, bila ada orang dipanggil dengan panggilan ‘geng toyol’, itu dah lain!. Mudah-mudahan Allah ampunkan kesalahan kita kerana kejahilan kita semasa belum matang, Amin!

No comments:

TRANSLATION