Tuesday, August 11, 2009

Dulu & Kini...

Kini, 22 tahun kemudian, fenomena ini masih ada. Di sekolah-sekolah, aku tidak tahu, sebab aku sudah lama tidak pergi sekolah. Cuma, aku dapat tahu, anak aku yang ketiga digelar ‘Bob’. Fenomena ini wujud dalam bentuk yang lebih serius. Gelaran diberi dituruti oleh perasaan benci dan permusuhan. Gelaran ‘mat terap’ (loghat utara), misalnya benar-benar mempunyai makna dan maksud seperti yang diucapkan. Geng-geng yang aku join ini, tidaklah digelar benda pelik-pelik macam masa kat sekolah. Tapi, gelaran yang diberikan bukanlah satu pengiktirafan yang baik. Gelaran itu lebih kepada sindiran, tidak macam gelaran MSU dan ‘whitesnake’. Gelaran ini ada ‘roh’ dan hidup dalam masyarakat. Orang memberi gelar ‘parti lebai kampung’, ‘parti ustad-ustad’ , gitulah, kepada kawan-kawan aku sekarang ini. Itu kira okay lagi. Bila datang ‘parti pecah-belah’, ‘anti kemajuan’, ‘golongan sempit’, golongan ‘taksub, fanatik dan extreme’ , bunyi pun dah lain macam. Hati mula ‘ketaq’.

1 comment:

Unknown said...

trend mcm ini memang rasanya memupuk semangat yang negatif. Dulu penah gak dgr panggilan black,Bob,Dol,Kepeng,Tot,pendek,panjang.

tapi ada gak yang rasanya kembang bon&*# atau hidung bila ada member gelar Hustler,Ronaldo,beckham,Gen (genius) and etc

TRANSLATION