Thursday, June 19, 2008

Awang Kerja Kuat

Awang kerja kuat setiap hari. Awang juga jadi harapan keluarga dan orang kampong. Walaupun bisnes Awang kecil, dia jadi tokeh kepada ramai orang di kampong. Ramai sedara-sedara yang kerja dengan Awang. Ayah sedara, sepupu, adik beradik, jiran dan kawan-kawan, ramai yang jadi pekerja Awang. Kat situ sahaja dah kena ada satu skill. Bukan senang nak kerja dengan sedara-mara. Paling susah bila ayah sedara buat slack!!

Macam bisnes kecil lain, problem Awang ialah ‘cash’. Setakat nama dan produk, ramai yang mengaku Awang dapat memenuhi. ‘Naik atas pasar’ dan tanya nama Awang, ramai yang kenal tapi dah lama tak nampak!

Bukan sebab Awang lari dari hutang, tapi Awang tak sanggup nak bagi hutang dekat peniaga-peniaga kat ‘atas pasar’. Awang buat batik ‘cash’. Kain ambik ‘cash’, dakwat ambik ‘cash’, lilin ambik ‘cash’, gaji bayar ‘cash’. Semua ‘cash’.

Kemudian Awang mula buat ‘marketing’ dan jumpa ramai orang yang nak ambik kain batik dia. Dia ‘happy’. Rupa-rupanya, semua ambik dulu, bayar bila dah jual!!. Lama-kelamaan Awang tak dapat bertahan. Akhirnya dia buat keputusan untuk memberhentikan operasi. Semua yang bekerja dengan Awang sedih dan terkedu tapi semua itu terpaksa dilakukan. Awang janji kalau dia ada modal lagi, dia akan mula semula dan panggil kawan-kawan, sedara-mara untuk kerja dengan dia lagi. Tapi, buat masa ini, semua orang kena cari kerja lain dulu, termasuk Awang.

No comments:

TRANSLATION