Thursday, June 19, 2008

Isi Dan Kulit - Dua

Masa belajar di ‘U’, lecturer aku pun ada bagi benda yang hampir sama. Dalam hal ini, sebenarnya semua student sudah ada persepsi yang negatif tentang lecturer ini sebelum kuliah pertama lagi. Kata dia ‘A’ untuk Allah. Bagi aku, O.K. tu, Islamik. Lepas tu, ‘B’ untuk saya. “Alamak!”. Akhir sekali, ‘C’ dan ‘D’ untuk kamu semua. “Alaamaaaak!”.

Tapi, dia tak buat pun apa yang dia cakap.

Inilah satu barang berat yang mat rock, atau yang ‘cas-cas’ mat rock, kena lalu. Entah kenapa ramai yang berbulu dengan mat rock. Pasal ‘dressing’, pasal rambut, pasal slanga, pasal macam-macamlah. Apa lagi kalau mat rock yang disebut-sebut tu bertaraf selebriti. Semuanya tak kena. Sampai satu masa dulu, mat rock kena gam dari keluar tv. Kalau nak keluar tv jugak, kena potong rambut dulu. Tapi, kalau lu jadi penulis, rambut lu dah cecah dagu pun o.k. Tak da hal..Lu, nak berumah tangga dalam tv pun boleh. Itu dulu lah.

Masa tengah naik ramai yang tak boleh tengok mat rock pakai seluar ‘fit’. Kat sekolah cikgu displin siap standby botol oren untuk menyukat ke-‘fit’-an seluar budak-budak lelaki. Budak perempuan o.k. Kalau boleh lagi ‘fit’ lagi bagus. Kalau botol oren lepas, seluar boleh pakai. Kalau botol oren sangkut, tuan punya seluar pun sangkut. Ceh, masa tu belum ada botol oren 1.5 liter. Semua 500 ml. Tapi, aku memang tak ada masalah, sebab saiz seluar aku tak pernah kurang dari saiz 31. Pulak tu, bumper besar, beb!

Dulu-dulu aku pun heran, kenapa orang tua tak pernah sound anak-anak dia orang dressing macam Jamal Abdillah ke, Latif Ibrahim ke, atau, Sanisah Huri. Pada hal anak-anak dia orang kerja kilang je. Atau pun , yang lagi power, tolong ‘potong buah’ je atau tolong ‘angkit’ getah. Tapi bila dressing macam SweetChat, Search atau koman-koman Gersang, riuh sekampong. Bukan setakat mak bapak sendiri yang sound, mak bapak orang lain pun tumpang sekaki, berbulu betul. Sebab, wa dah kena!

No comments:

TRANSLATION