Thursday, May 15, 2008

Isi Dan Kulit - Satu

Semua mamat, sama ada mat rock atau bukan, mempunyai persepsi terhadap setiap benda. Barang ini terbentuk dalam diri bergantung kepada dua benda. Satu, apa yang dia tahu. Dua, apa yang dia alami. Jadi, kalau tak banyak yang dia tahu dan tak banyak yang dia alami, persepsinya...ah, kureng(?).

Macam budak kecik. Persepsi yang diaorang ada sangat spesifik dan rigid. Anak aku, aku hantar ke Pusat Asuhan Tunas Islam, untuk pendidikan pra-sekolah. Mula-mula kenal ‘cikgu’, hidup anak aku sangat dipengaruhi oleh cikgu mereka. Bila dia kata, cikgu kata ‘A’ untuk epal, aku kata salah. Mati-mati anak aku kata betul sebab ‘cikgu cakap macam tu’. Aku kata ‘A’ untuk arnab, ‘B’ untuk bola, dia kata ‘A’ untuk epal, ‘B’ untuk ‘bola’. Lama-lama aku sendiri naik geram, dia tak tau bapak dia ni ada Master! Dari situ, aku mempunyai persepsi yang salah tentang cikgu anak aku. Pada masa yang sama, mungkin anak aku ada persepsi yang bapak dia tak tau sebab bapak dia tak pernah pergi Pusat Asuhan Tunas Islam!.

Sebenarnya, anak-anak hafal gambar. Cikgu mengajar abjad.

2 comments:

Letting the time pass me by said...

Memang anak-anak lebih percaya cakap cikgu, biar pun bapak dia ade ijazah sarjana...

Tapi itu dasar pendidikan negara dan persepsi biasa yang cikgu memang pandai...

Anyway... aku ade banyak posting baru kat blog aku.....

Anonymous said...

Alim ulamak ada kata, kalau nak mudah mengajar atau mendidik anak, kita hendaklah 'memasuki' dunia anak itu. Kalau dia meniarap, ajar lah dia sambil kita meniarap juga, kalau melompat, ajarlah anak sambil kita melompat sama. Nampak macam 'budak-budak' kan? Itulah 'kunci kejayaan' guru-guru yang 'sanggup' mengajar anak kita untuk jadi pandai 'macam kita', yang mana kebanyakan kita tak sanggup @ tak ada masa nak buat macam tu, tau nak menengking je kalau anak tu buat salah....

CHARLIE..

TRANSLATION