Thursday, May 15, 2008

Tip 5

“Multi-tasking” adalah satu pendekatan yang popular pada masa ini. Dengan pengaruh globalisasi dan dunia teknologi informasi, "multi-tasking" atau pelbagai-tugasan menjadi salah satu cara mengurangkan kos, meningkatkan keefisienan dan melandaikan struktur organisasi (flatten the organization structure)…ambik kau!!.

Dalam pendekatan ini, seorang staff akan melakukan tugas yang menjangkau batasan fungsi yang diwakili oleh bahagian (“department”, bukan bahagian parti politik!). Tugas akan selesai, jika tugas telah selesai! Tugas tidak selesai semata-mata kerana ‘aku’ dah buat kerja. Contoh mudah adalah dalam proses jualan. Seorang jurujual perlu menjual produk yang tertentu (memanglah, itu kerja dia!). Namun, ia tidak terhenti setakat itu, ‘dia’ kena ‘follow-up’ tentang pembayaran dari pembeli. Memasukkan data dalam sistem maklumat organisasinya, yang biasanya dibuat oleh bahagian kewangan (dulu!), mengemaskini data penerimaan bayaran yang telah dan belum diterima. Akhirnya,, maklumat tersebut lengkap di dalam sistem maklumat, baru kerja siap!.

Jangan keliru dengan “multi-purpose”. Dalam keadaan ini, ‘kita’ buat semua benda termasuk yang ‘clear cut’ bukan kita punya kerja. Contohnya, seorang penjual alat mainan yang balik ke pejabat selepas dapat buat banyak ‘sales’ (tip-lain kali balik rumah terus!). Alih-alih, perlu menghantar surat kepada peguam sebab ‘despatch’ cuti ‘paternity’, kemudian kena bayar saman ‘boss’ kat JPJ, lepas tu kena buat teh tarik kat bini ‘boss’ yang datang melawat ‘office’ dan akhir sekali kena kunci office! No doubt, everbody loves you for that!!

1 comment:

Anonymous said...

Aku tahu Bro, mesti kau dah 'Banyak Pengalaman' ni...heheheh...
Anyway, keep your honest work, rezeki halal untuk anak bini, the most important beb!!

CHARLIE..

TRANSLATION