Thursday, March 13, 2008

Tip 3

Sebelum mula kerja yang melibatkan ganjaran, terutamanya dalam konteks ‘makan gaji’, kita mesti tahu, pasti dan dijamin tentang ganjaran yang akan kita terima setelah melaksanakan tugas yang dipersetujui. Jumlah, tarikh dan bentuk pemberian ganjaran mesti telah diketahui sebelum langkah pertama bermula. Kita juga mesti tahu apakah perkara-perkara yang akan mempengaruhi ganjaran tersebut menjadi bertambah baik, disekat, diubah, ditangguh atau dimansuhkan. Dari maklumat tersebut, kita boleh menetapkan sasaran prestasi bagi mendapatkan ganjaran yang terbaik.

Berlaku 3 orang budak kampong dapat ‘lobang’ kerja. Punggah barang dari kontena barang ke warehouse. Barang dari Singapura, sampai ke kilang dan akan disimpan di warehouse. Satu kontena barang, iaitu electrical parts, memerlukan satu hari untuk dipunggah secara manual dan disusun di warehouse. Budak-budak kampong ini happy. First day datang, kontena tak sampai. Balik rumah tangan kosong. Hari kedua pun sama. Hari ketiga baru ada kontena. Semua kerja semangat, pukul lima, habis satu kontena dipunggah dan disusun.

Kerja ini dijanjikan oleh seorang lelaki, juga dari kampong yang sama. Selesai kerja hari ketiga itu, budak kampong bertiga itu, jumpa lelaki tersebut dan minta bayaran untuk satu kontena, sebanyak 5 ratus ringgit. Itu maklumat yang diberikan pada awal pertemuan dengan lelaki tersebut.

Malangnya, lelaki tersebut tidak mahu memberikan wang sebanyak 5 ratus itu, sebaliknya, hanya memberikan setiap orang, 90 ringgit, dengan alasan, “aku bayar engkau sehari 30 ringgit seorang, jadi 3 hari kerja, 90 ringgit seorang.” Semenjak hari itu, ketiga-tiga budak kampong itu tidak pernah bertegur dengan lelaki tersebut. Kini, sudah 20 tahun mereka masih begitu.

Kata-kata kerja dengan ikhlas memang sangat berhemah dan terpuji bila disebut dan didengar. Namun, pelaksanaannya tidak semudah yang diucap. Kalau, boss kata, “kita kerja mesti ikhlas”, reaksi pertama ialah memberitahunya, “gaji boss bagi kat sayalah”. Reaksi boss itulah sebenarnya ikhlas dalam bekerja, dalam konteks profesionalisme.

Bagi pengurus pula, inilah konteks yang penting dalam menjalankan tugas untuk memberi motivasi kepada orang bawahan. Pengurus tidak boleh sekali-kali merendahkan intelektualiti orang bawahan dengan menganggap mereka akan menerima apa sahaja yang akan diberikan sebagai ganjaran, apabila mereka selesai melaksanakan tugas yang sepatutnya. Menghormati hak dan menunaikan janji, akan memberi kesan yang baik kepada kesediaan orang lain untuk menerima arahan dalam hal pengurusan organisasi.

1 comment:

Letting the time pass me by said...

Pandai kau... memang observant.. Nampak jugak sense of humour disebalik ke"formalan gambar tu"..

Nak improve.. no problem.. tapi nak kena tahu apa yang kau nak improve....

TRANSLATION