Monday, March 10, 2008

Maseh 3000 - Akhir

I


Tawanan dari Shinghud ditempatkan bersebelahan kaum Chem, pengamal ideologi Pengaman yang masih berbaki di CB-3, daerah seberang. Sekitar 3 ribu. Tubuh-tubuh kecil akibat tekanan hidup sedang menggeletar menunggu perintah. 300 tahun mereka hidup dibawah jajahan Pembebasan. Bagi mereka, sengsara adalah kemewahan dalam hidup. Satu tahap selain itu hanyalah mati. Namun, tiada siapa dapat mengubah apa-apa selama itu. Begitu juga Pengaman. Bukan tidak pernah dicuba. Tapi, kaum Chem masih sayang kepada tanahair, hanya mati boleh memisahkan mereka darinya.

“Lihat Keg. Begitulah kita selepas ini.” Ser belum pasti sanggup menghadapi kemungkinan.

Perempuan dan ibu-ibu dikumpul di dalam padang luas. Perempuan yang tidak mempunyai keluarga dipisahkan dari mereka yang mempunyai anak. Di setiap penjuru, berkawal seorang Pembebasan bersenjatakan Lesgon 5.

Ser dan Keg bersama tawanan lain selesai diberikan suntikan vitamin C dan NeWater II. Anak kecil dibenarkan berkumpul dengan pemilik masing-masing. Lelaki tua diasingkan dekat dengan sebuah rumah ibadah kaum Chem yang berbuju tajam menusuk 7 arah. Tidak pernah orang-orang Shinghud melihat bangunan begitu. Tidak seperti rumah-rumah mereka di Shinghud yang lengkap dengan segala kemajuan, dan, bagi yang mahu beribadat, boleh juga beribadat sambil duduk-duduk. Tidak perlu bangunan kuno sebesar ini.

Tuduhan akan dibuat ke atas tawanan perang yang sedang cemas hati menunggu nasib hari muka. Tiada apa lagi yang dapat menenangkan. Andai dilepaskan MOB-09 pada ketika itu sekalipun, tiada retaliasi yang bakal menyusul. Pengaman pernah melepas bio-bomb itu di Sulibesi, Indoken. Seribu menjadi mangsa dalam 5 Tik. Kini, hanya dakapan sesama sendiri sahaja yang membezakan kekentalan jiwa menghadapi akhir satu kehidupan. Hidup sudah tiada nyawa untuk meneruskan perjalanan. Ehsan Pembebasan satu-satunya penyelamat mustahil yang boleh diharap.

Dari pentas di hujung padang muncul sebuah susuk tubuh sambil memegang tongkat kecil sepanjang seukuran lengan pemiliknya. Di belakang, sekumpulan tentera lengkap dengan Lesgon 5 mengiringnya. Manusia itu mengangkat tangan setinggi kepalanya sebagai isyarat. “Bamm!” Serentak tentera yang mengiringinya melepaskan tembakan Lesgon 5 ke udara, membawa suasana sepi di pada dunia.

Ser tersentak dengan ledakan Lesgon 5. Matanya bulat memandang ke udara tidak berkelip. Bibirnya mula terketar-ketar sambil peluh dingin mula kelihatan di dahinya. Wajah Ser pucat.
“Ser, Ser!” .
Dia terkaku di atas bumi.
“Hoi!” suara lantang wanita tua di sebelah Ser menghala ke arah tentera di pintu terdekat di belakang.
“Ada yang mati di sini!”.
Laskar itu segera berlari ke arah Ser. Di tarik pangkal lengan Ser. Keg yang semenjak mula disebelah Ser menepis keras tentera itu.“Adakah ini cara engkau melayani wanita?” keras dan didengari tawanan yang lain.
“Hei tua, engkau mahu kami ambil tindakan sebelum nasib kamu ditentukan oleh Ketua?”. Keg melangkah ke belakang meninggalkan Ser.
“Benarkanlah aku pergi bersamanya ke mana kamu hendak membawanya”
“Siapa engkau?”
“Aku melahirkannya”
“O.K., cepat!”

Ser dibawa ke bilik bawah tanah. Dia masih lemah dan tidak mampu berdiri

***
II


Manusia bertubuh kecil yang muncul dikhalayak tahanan seminggu lalu muncul depan Ser. Lima laskar mengekori tapi mereka hanya berdiri diluar bilik, memerhati seorang wanita sedang lemah terbaring, tidak mampu berbuat apa. Mata lelaki itu merenung tajam ke arah Ser tanpa berbalas. Pac Miha, Ketua Pembebasan, mengangguk perlahan serta merta seorang laskar dari belakang membuka pintu biliki kurungan.

“Kamu lima semua tunggu di markas” arah lelaki tersebut, “..dan biar pintu itu terbuka” sebaik seorang laskar menarik daun pintu untuk menutup pintu bilik kurungan.

Lelaki itu seperti tradisi kaum Chem, bersila di lantai,. Dia mula tekun meneliti wajah Ser dari dekat. Hidung Ser yang tidak mancung, matanya yang bulat bundar, kulit sawo matang dan rambut ikal, sudah cukup untuk meyakinkan lelaki itu asal keturunan Ser.

“Kamu satu ibunya?” tanyanya, setelah lama berdiam. Keg tunduk dengan pertanyaan itu.

“Penghakiman masih jauh dari selesai,” Pac Miha, mula berbicara. “..entah sesanate, dua sanate atau lebih dari itu. Tapi, kamu dua adalah yang dimuliakan kerana kamu dua dalam keadaan begini. Aku sebagai Ketua akan memberi kelebihan kepada kamu dua tanpa mengira apa yang telah kamu dua lakukan semasa perang antara Pengaman dan Pembebasan. Kamu dua mesti memilih sama ada mahu menjadi hak dan tanggungjawab kepada Ketua atau, kamu dua mahu bebas tanpa sebarang bebanan kepada aku. Tapi, satu perkara engkau mesti tahu. Disebabkan kamu dua ada pertalian darah, aku tidak boleh mengambil kedua-dua kamu. Kamu dua akan memilih. Hidup kamu dua pada masa depan adalah atas diri kamu dua pada 30 Yum akan datang. Aku minta diri.”

Pac Miha bangun.

“Bukankah engkau mempunyai kuasa untuk menentukan apa saja. Sama ada pada hari Penghakiman atau sekarang. Mengapa mesti mahu tunggu 30 Yum?” Keg menyekat langkah Pac Miha.

Vokal keras Keg tidak mampu menyekat Pac Miha menekan butang di tepi kanan pintu bilik kurungan. Dua laskar Pembebasan pantas membuka pintu bilik kurungan. Mereka berlalu meninggalkan Ser dan Keg.

Ser merapatkan mata kemudian membuka semula dengan kelopak berair. Dagunya rapat ke dada, matanya merenung lantai silika bilik kecil itu. Lepas 30 Yum nanti nasibnya tentu berbeza. Begitu juga Keg, ibunya.

***

III



Hari Penghakiman hanya ada baki 15 Yum. Tempoh untuk Ser menentukan masa muka. Dunia di luar tidak dapat diketahui apa yang sedang berlaku atau sudah berlalu. Wajah Ser yang beberapa hari lalu jelas pucat kini sudah kembali kemerah-merahan, menggambarkannya usianya yang sebenar. Wajah Ser adalah keseluruhan dirinya. Dahulu memang Ser lebih hebat dalam apa yang profesinya berbanding yang lain di seluruh Shinghud. Tidak ramai yang tidak kenal Ser di Shinghud.

“Bagaimanakah keputusanmu, Keg?” Ser mula mahu berbicara setelah sekian hari tidak bermaya.
“Hidup ini sebenarnya untuk kau, Ser”
“Tapi, hidupmu masih berbaki!” Ser tidak mahu mengalah.
“Benar. Masih ada point 4 dua sahaja. Tapi, kau masih ada 3 point 9 dua. Masih jauh lagi perjalananmu.”
“Tapi kini dunia telah diperintah oleh Pembebasan, apakah umur kita masih cuma 6 point 5?” soalan Ser tidak terjawap.

Wajah Ser betambah jelas kemerah-merahannya menahan tidak puashati dengan keputusan yang ada. Memang, dia masih muda dan masih keras hatinya. Sukar menerima kenyataan.
“Mampukah kau menghabiskan baki hidupmu seorang diri?” Ser masih belum mahu mengalah.
“Bukankah aku telah menghidupkan kau tanpa bantuan sesiapa sehingga hari ini?”
“Sudahlah Keg! Itu semasa kita dikuasai Pengaman, kini mereka sudah tiada!” Ser degil.
“Jadi, kau rela menjadi habuan mereka?”
“Ini adalah tawaran yang akan membela kita di hari muka. Inilah sebenarnya idamanku. Seorang hero datang menyelamatkan kita dari apa yang kita buat di Shinghud. Dan, kini heroku telah muncul. Tapi, aku tak rela membiarkan kau terus merana Keg!”
“Profession itulah yang memberi kita kehidupan, Ser”
“Benar. Tapi, aku tidak pernah gembira melakukanya. Bahkan, ramai kawan-kawan merasa begitu. Tapi, kita tiada pilihan, Pengaman telah menetapkan begitu dengan kuasa mereka. Dan, kau juga wanita, gembirakah kau melayani lelaki tanpa jaminan masa depan selama-lamanya?” Ser membantah keras.
“Kita tetap akan terus melayani lelaki-lelaki!”

1 comment:

Letting the time pass me by said...

Hoi... nie apa benda nie??? Nak buat cerpen pulak ke???

TRANSLATION