Wednesday, September 24, 2008

Awang Tetap Disini

Keluarga Awang besar. Anak dia 5 orang. Hidup Awang tidak mewah tetapi tidak melarat sehingga kena tinggal dalam gua, atau, di bawah jambatan. Semua anak Awang bersekolah sejak dari umur 5 tahun lagi. Sekolah PASTI.

Pernah sekali, terperangkap dengan masalah cashflow perniagaannya, Awang melakukan perubahan. Dia buat VSS secara kampong. Operasinya dihentikan selama 6 bulan, itu katannya kepada para pekerjanya, yang kebanyakkannya saudara-mara. Semua orang akan dapat gaji terakhir pada hujung minggu itu.

Semua orang yang kerja dengan Awang tahu masalah Awang. Kain batik Terengganu telah kekal pada harga yang ada semenjak tahun 80-an lagi. Kos bahan mentah macam kain dan pewarna pulak meningkat. Itu tak termasuk harga minyak yang tak pernah tak meningkat. Ditambah pulak meniaga kain ini sudah terkenal dengan sistem consignment. Tak ada orang meniaga tunai. Sudahlah begitu, peniaga yang ambil kain Awang ini, memang liat-liat punya kaki. Awang pulak dari golongan muda yang baru nak meniaga. Akhirnya, Awang tewas kepada tekanan.

Tapi, Awang tidak boleh duduk diam tanpa ada kerja. Dia meniaga apam balik pulak di pasar Chabang Tiga. Memang jenis dia pandai cakap dan pandai meniaga, apam baliknya pun menjadi.

Macam manapun, Awang tidaklah mewah tapi tidaklah melarat sehingga kena tinggal dalam gua atau bawah jambatan!

No comments:

TRANSLATION